Markedsføring - Investering/afkast

Afkast på investeringer i Internet mediet kan måles

De investeringer du foretager i markedsføring skal give et afkast. Måling af effekten er for Internet mediet er særdeles god, idet du kan måle besøgstallet helt præcist og beregne effekten ved at sammenholde det med indtjeningen.

Statistik - måling af besøgstal

Måling af besøgstal forestages med statistik der enten kan være en del af din leje af webhotel eller kan fås hos forskellige tjenester på Internetet. Den sidste løsning fordrer at du får lagt nogle koder ind på hver hjemmeside på dit website, derfor er den første løsning at foretrække fordi den virker automatisk uden at lægge koder ind.

Beregn dit afkast

I moderne magement-filosofi hedder det ROI (Return Of Investment) at beregne hvor meget afkast du har af en investering. Formlen er: Din investering i et website giver et antal besøgende og en del af disse bliver til kunder. Kunder lægger ordrer der giver indtjening. Du behøver at definere et afgrænset tidsrum til beregningen, fordi set ud i evigheden vil alle investeringer give et mere positivt afkast.

Et eksempel: Vi laver en en tidsafgrænsning på 2 år. Vi investerer i et website til kr. 10.000 og betaler leje af webhotel kr. 500 per år, i alt kr. 11.000. Det første år vi har websitet, besøges det af 2.000, det andet år af 3.000, i alt 5.000 besøgende.

Lad og sige, at det første år fik du to ordrer og det andet år 3 ordrer og at disse 5 ordrer hver i gennemsnit gav et overskud på kr. 4.000, i alt 5 x 4.000 = kr. 20.000.

Indtægter 20.000
Udgifter 11.000
Dækningsbidrag 9.000
Konverteringsrate
i procent den andel af besøgende der bliver kunder.

Vi kan uddrage nogle andre konklusioner, idet websitet besøges af 5.000 og har givet 5 ordrer, kan vi uddrage at 1 ud af hver 1.000 besøgende giver en ordre, det tal kaldes konverteringsraten og angives i procent. Vores konverteringrate er derfor 0,001%.

Forbedringer i afkast

Et interessant spørgsmål, kan vi forbedre afkastet?

Lad os overveje udsagnet: Hvis vi får flere besøgende får vi flere ordrer!

Det er forkert, fordi udsagnet mangler den nøvendige forudsætning at konverteringsraten forbliver den samme. F.eks. kunne man øge besøgstallet ved at skrive om sex og nøgne piger. Men derved vil konverteringsraten falde, forudsat naturligvis at det ikke er netop sex og nøgne damer vi sælger på websitet.

Lad os overveje et andet udsagn: Hvis vi forbedrer konverteringsraten for vi flere ordrer!

Det udsagn mangler også en forudsætning, nemlig at besøgtallet er uændret. Vi må indstille os på at forbedringer i afkast, skal tilgodese begge parametrene besøgstallet og konverteringsraten.

Forbedringer med søgeoptimering

Vores besøgende kommer fra søgemaskiner og af disse næsten alle sammen fra Google. De finder vores websitet på et ord eller sætning som de taster ind og søgemaskinen viser et resultat sorteret efter kriterier for hvad søgemaskinen anser for at være mest relevant. De forbedringer vi kan gøre skal bestå i at få vores søgeord først på listen fra søgemaskinen, de første er dem besøgende vælger først. Sådanne forbedringer af vores website kaldes søgeoptimering og giver flere besøgende.

Forbedringer med søgeordsanalyse og søgeordsstrategi

De søgeord vi bliver fundet på er vigtige for at forbedre vores konverteringsrate, hvis vi bliver fundet på flere af de rigtige søgeord stiger vores konverteringsrate. Når vi laver opslag på en søgemaskine og finder millioner af forekomsteder i websites behøver det nødvendigvis ikke at betyde at det rent faktisk er det søgeord besøgende anvender, det er ofte således at når vi ønsker at fortælle om os selv og vores produkter har vi en tendens til at se vores virksomhed indefra og falder tit i en fælde med at vælge de forkerte søgeord. Lad os f.eks. sige vi er en virksomhed der laver underleverandør arbejder, de vil sige vi har ikke egentlige egne produkter som vi sælger, vi sælger derimod vores maskinpark til at fremstille det kunderne ønsker. Det naturlige og fælden for os er at beskrive vores maskinpark, bearbejdningsmetoder, arbejdsprocesser. Men det vores kunder søger er ikke bestemte maskiner, de er ofte uvidende om hvilke maskiner og metoder der skal til for at fremstille deres produkter, de søger maskiner der kan fremstille deres produkter som bremseskiver, møtrikker, skruer, senge, skabe etc. Derfor vil det for os være en god ide også at beskrive hvilke produkter vi kan lave på vores maskiner og måske også beskrive de produkter vi har fremstillet på vores maskiner. En sådan forbedring kaldes søgeordsanalyse og søgeordstrategi. Søgeordsanalyse er mere præcist at finde søgeord som brugere rent faktisk indtaster og søgeordsstrategi at udvælge de søgeord vi skal satse på.

 

Ressourcer Hvorfor Google Kirkerne.dk har denne forklaring på hvorfor du skal bruge Google til søgning. Webguru Fordyb dig i webguruen Jacob Nielsen's hjemmeside om godt webdesign.
Produkter Webdesign Få et professionelt webdesign til dine hjemmesider. Bliv fundet Optimér dine hjemmesider til søgemaskiner. Søgeord Find de rigtige søgeord til dine hjemmesider. Visitkort Start din præsentation på Internet med et visitkort. Styr selv Styr selv indholdet på dine hjemmesider med Content Management System. HelpdeskEffektiviser din support-organisation med et Helpdesksystem. Fjern tidrøvere der forhindrer fokus på problemløsning. Bookingsystem System for reservation af lokaler, udstyr, personale. Udskriver arbejdsplaner og ugeskema for opslag.
Citat Gamle mennesker tror ikke, unge mennesker ved noget om kærligheden. Unge mennesker tror, gamle mennesker har glemt kærligheden.

Isaac Asimov

Professionelle løsninger til Internettet. Webdesign, e-handel, cms, søgeoptimering, webhotel, analyse, Intranet mm.